Časté otázky lyžiarov alebo FAQ

Prišla mi raz sms. Podľa vlastných slov „skúsený lyžiar a pretekár“ toho času doma sa samovytáčajúc nám dôrazne vytýkal, prečo neotvárame, keď „na kamere je jasne vidno, že máme kopec snehu“.  A pôsobil tak, že to myslel vážne. Sme flákači, nedá sa nič robiť.

Nuž…
Pokúsim sa niektoré veci nasvietiť ostrejšie. Pre tých, ktorých zaujíma, ako veci naozaj fungujú, premýšľanie ich nenamáha a nehľadajú iba odpovede, ktoré chcú počuť.

„Prečo ešte nemáte otvorené, keď X, Y, Z už majú?“

Každé stredisko je endemit, pracuje a žije v jedinečných podmienkach, najmä klimatických, ale aj ekonomických, spoločenských, má vlastný podnikateľský model, vlastné ciele. Najviac sa môžete mýliť ak očakávate, že si všetky budú podobné a budú robiť to isté, tým istým spôsobom, v ten istý čas. Nie je to tak. Každé je svojské a je to tak dobre. Najmä pre vás lyžiarov.

Na termín otvorenia má výrazný vplyv najmä nadmorská výška a aktuálny miestny vývoj počasia – mikroklíma strediska. S ňou súvisí aj technické vybavenie, ktoré sa v strediskách líši, čo funguje v jednom, nefunguje v inom. Technológie sa menia pomalšie ako klíma. Môžete sa postaviť na hlavu, alebo zrušiť stredisko, ale ak je teplo, sneh vyrobiť nedokážete.

Berte do úvahy počet a dĺžku svahov. Strediská môžu byť otvorené, ale možno sa budete tlačiť na jedinom spustenom 200 metrovom svahu pre deti. Stránka holidayinfo.sk vám ukáže, percento otvorených zjazdoviek v stredisku (nie vlekov), ale ani tento údaj nemusí byť bez prekvapení, na jednej zjazdovke môže byť vlekov niekoľko (veľa ľudí smerom hore a málo miesta smerom dole).

Niektorí prevádzkovatelia radi skresľujú tak dĺžku celkových tratí v stredisku, ako aj kapacitu. Jasné – vtipne povedané – nami uvádzaná dĺžka zjazdovky je 950m, ale ak robíte dosť široké kristiánky môže to byť aj 1900m a ak sa raz spustíte popri vleku a druhýkrát opačnou stranou, môžeme vás skúsiť presvedčiť, že máme 1800m tratí. Vždy si všimnite, čo sa porovnáva, strediská sú obchodníci ako všetci ostatní a vedia, čo chcú lyžiari počuť. :)

Zjazdovka: lyžiarska plocha, na ktorej sú trate a vleky.
Vlek, lanovka: dopravné zariadenie na zjazdovke.
Trať: spôsob, akým sa dostanete po zjazdovke dole.

„Kedy plánujete otvoriť?“

Na Makovici nepoužívame výraz „plánovať otvorenie“ skôr, ako dva dni vopred. Ako ukázal najmä rok 2014, prevádzkovatelia môžu plánovať koľko zamestnajú ľudí, akú propagáciu si zvolia, či ráno vstanú ľavou alebo pravou, ale nie termín otvorenia. Stredisko reaguje na vývoj počasia. Kým nevieme plánovať počasie, nevieme plánovať otvorenie sezóny. Platí, že rýchlejší nemusia byť lepší. To sa ukáže najmä pri nečakanom oteplení, rýchlosť môže byť na úkor výšky snehu alebo na úkor vašej peňaženky – ak si zničíte lyže na 10cm vrstvičke.

„Ako dlho budete zasnežovať?“ Koľko trvá zasneženie svahu?“ „Prečo tak dlho trvá, kým otvoríte? Sneh máte vyrobený, na čo čakáte?“

Na zasnežovanie neexistuje návod, ani tabuľky. Musíte riskovať a všetko si odskúšať v konkrétnych podmienkach. Buď sa ukáže, že máte talent a poznáte lokalitu alebo utekajte zavčasu robiť niečo iné, kým neprídete o investíciu.

Prax ukázala, že ak je počasie prijateľné a niekoľko dní po sebe je mrazivo, podarí sa nám za cca 10 x 24 hodín vyrobiť sneh na výšku 30 cm, čo je cca naše minimum pre otvorenie.

Lyžovať môžeme aj na nižšej vrstve ale nebola by bezpečná pre súvislú prevádzku a pri prvom výraznejšom oteplení by sme mohli skončiť. Prečo? Pretože iba kompaktná biela vrstva odráža a nepohlcuje lúče, ktoré roztápajú sneh. Preto zázračne drží aj v teplom a slnečnom počasí. Môžeme samozrejme snežiť odznova, ak pridáme k cene lístka 50%.

Vyrobiť sneh je jedna vec a roztiahnuť ho na každé miesto svahu druhá, delá nesnežia ako mrak, ktorý sneží rovnomerne. Ratráky musia pobehať takmer 6 hektárov. Prirátajte si ďalší deň, skôr dva. Mrazivé dni nenasledujú vždy tesne po sebe, čiže doba sa naťahuje.

Toto platí pri súčasnom technickom vybavení. Ak sa rozhodneme vybavenie navýšiť, navýši sa aj investícia a následne cena lístka, pretože návratnosť pod hrozboch rýchleho otepľovania musí byť tiež rýchla. Zatiaľ to nerobíme alebo to robíme postupne, ale ak sa cítite bonitne, pokojne nám napíšte, všetko je len otázka vašich peňazí. :)

„Prečo nezasnežujete, keď predpoveď v telke hlási mráz?“

Najskôr preto, že sa neriadime predpoveďou (veštením z matematických modelov, teda z modernej gule) ale reálnou hodnotou, ktorú nám ukazuje teplomer. Že to nebýva to isté, ste už určite zažili – áno, to je tá mikroklíma v praxi.

„Prečo na kopci nevidieť ratrák, keď máte sneh?“ Prečo to máte tak zle zorganizované?“ „Prečo sa flákate, kto to tam riadi?“ „Chceme zaplatiť vám, nie Poliakom“ (ďakujeme) „Už hodinu sneží, prečo neotvárate?“ Ako môžete mať sneh, keď je už týždeň +7 stupňov?“ 

Tieto otázky milujeme zvlášť, znamenajú, že máme pred sebou člena Klubu nič netušiacich a nabíjajú nás energiou. Čo im odporučíme najskôr? Spoľahnite sa na nás, vieme čo robíme, prečo aj kedy.  Žiaden podnikateľ sa dobrovoľne nevzdáva príjmu, ak nemusí alebo ak nie je v biznise omylom.

Každý, kto je dobrý v tom, čo robí, spoznáva časom šírku, hĺbku a nuansy svojej profesie. Ľahko akceptuje a pochopí, že takto to má každy, kto niečomu rozumie. Patríte do nášho Klubu profesionálov?

„Prečo nemáte v stredisku toto, hento a tamto?“

Máme skoro presne to, čo reálne môžeme mať a potrebujeme a čo reálne potrebuje naša cieľová skupina lyžiarov. Teda ľudia, ktorým naše stredisko vyhovuje. Tí, ktorým nevyhovuje sa zariadia inak. Je ilúziou si myslieť, že každý podnikateľ môže vyhovieť každému. Buď je to začiatočník alebo vy pozeráte príliš veľa reklamy. Sú aj ďalšie možnosti, ale menej pravdepodobné.

*Bergfex.com používa napr. tieto rozdielne klasifikácie: priateľský k deťom, priateľský k seniorom, rodinný, inovatívny, mladý, športový.

Kde je Makovica? Určite „športový, mladý“ To ostatné sa zvezie :)

„Prečo nemáte detské lístky a detský vlek?“

Pretože máme od prírody kopec, ktorý začiatočníkom príliš nesedí a prirodzene sa u nás vyselektoval iný profil lyžiara. To ale neznamená, že deti u nás nelyžujú, akurát nie sú obvykle začiatočníci a trúfnu si na veľký vlek.  Zľavy v strediskách si vždy dobre prerátajte. Ak sa poskytne zľava jednému, pravdepodobne sa zvýši cena inému a neušetríte nič. Dôležité nie je označenie „zľava“ ale výsledná cena, ktorú zaplatíte.

Prečo u vás vidno zriedka lyžiarske kurzy?

O kurzoch k nám prichádzajú rokovať zástupcovia školy. Musíme byť na tomto mieste kritickí, pretože spôsob, akým s nami ako poskytovateľom služby niektoré školy rokujú, nás niekedy demotivuje natoľko, že kurz odmietneme. Ak ste rodičom dieťaťa a chcete ho poslať na lyžiarsky kurz, hovorte so strediskom priamo (ako rodičovská rada) alebo si overujte informácie poskytované školami o podmienkach kurzov. Zrejme to bude platiť najmä v prípadoch, kedy bude chcieť škola využiť príspevok štátu na lyžiarsky kurz.

Kedy postavíte lanovku? 

Lyžiarsky priemysel sa vyvíja rôznymi smermi, najmenej dva sú pozorovateľné aj z pozície zákazníka, pretože je to práve on, kto je iniciátorom:

1. lyžovačka, ako rozmaznávanie
2. lyžovačka ako šport

V prvom prípade zákazník platí (veľa) za všetko, čo mu zabezpečuje pohodlie, v druhom platí (menej) za to, čo kladie nároky a záťaž na jeho telo a myseľ. Kde je Makovica by už malo byť jasné (pomôcka – B je správne)

„Prečo je lyžovačka taká drahá?“

Lyžovačka je so správnym postojom čistá radosť. Drahou ju môžu robiť niektoré nevyhnutné náklady ale najmä nároky lyžiarov bez hlbšieho zmyslu alebo vypočítavosť majiteľov, ktorí za „ohromné investície“ skrývajú najmä potrebu zarobiť. Najlepšie sa zarába na ľudskej hlúposti a samoľúbosti a kto do veci nevidí, ten platí najochotnejšie.

Cenu lístka zaplatíte v našej pokladni, ale viac ako polovicu pošleme ďalej – najmä elektrárňam, ako náklady na výrobu snehu a štátu s DPH, teda do stratena. Chcete optimalizovať cenu vašej lyžovačky? Položte si otázku: Čo naozaj na lyžovačke potrebujem a reálne využijem?  Kde sa cítim dobre?

Chcem sa raz za čas povoziť na lanovke, ísť na výlet s rodinou, posedieť pri víne, predviesť svoj status alebo niečo iné? Chcem pravidelne športovať a potrebujem sneh, upravený terén, blízkosť k domovu, teplý čaj, pohodu, milých ľudí okolo? Ak ste k sebe úprimní, väčšinou si vyberiete dobre a vaša odmena je vaša spokojnosť.  Aj naša.

Ako optimalizovať cenu na Makovici?

Ľudia lyžujú z rôznych dôvodov. Kto chce vidieť svet a pendluje celú zimu medzi strediskami, toho bude stáť lyžovačka najviac.

Makovica je najvhodnejšia pre pravidelných lyžiarov, ak ste jednotlivec, z našej ponuky si vyberte  permanentku.  Pre zimu 2015/16 – 140€. Človek bez nej si kupuje lístok v priemere za 10€, ak ju máte, váš lístok stojí cca 3€ aj menej (podľa dĺžky sezóny a vašej frekvencie návštev). Riziko permanentky je v tom, že nepoznáme vopred dĺžku sezóny a treba trochu zariskovať, ale ak sa zadarí, je bezkonkurenčná.

„Dobrý deň, oplatí sa mi prísť? Máte dobré podmienky? A veľmi dobré, či len menej dobré? Svieti slnko? Nesvieti? Aký je dnes sneh? Je ho dosť? Mäkký? Tvrdý? 

Biely. Ak je dobre nasnežené, upravené a neprší, niet zlých podmienok, iba zlé oblečenie, zlá nálada alebo zlý lyžiarský štýl. Výška snehu nerozhoduje. Ak je na svahu miestne prevádzkové minimum, všetko nad túto hranicu je OK a nemá na zážitok z lyžovačky zásadný vplyv.

Ako máme podľa snehových správ zistiť, kam ísť? Ak má jedno stredisko 40cm a iné 80cm, znamená to, že v tom druhom sú lepšie podmienky – ako hovoria v správach?“

Nie. Rosničky v telke sú na to, aby predviedli sexi outfit, nie kvôli svojmu prehľadu. A telka nie je na to, aby ste ju brali vážne, ale aby predala reklamu.

Každé stredisko musí pokryť terén zjazdovky snehom, niekto potrebuje viac, niekto menej. Skalnatý terén a  50cm znamená, že lyžujete po kameňoch a stredisko s lúkou môže mať výbornú lyžovačku už na 20cm. Použite vlastný rozum: Strediská sami určujú, koľko snehu vy uvidíte na obrazovke, žiadna autorita ich nekontroluje. Tam, kde ste zodrali lyže raz, ich zrejme zoderiete aj druhýkrát, iba lyžiar rozhodne, či ho niekto môže beztrestne klamať a zavádzať.

Toto je oficiálna definícia lyžiarskych podmienok, prijatá začiatkom roka 2015 konsenzom prevádzkovateľov slovenských stredísk (môže sa líšiť podľa krajín, v závislosti na klimatických podmienkach)

1) Veľmi dobré – zjazdovka je pokrytá dostatočnou a súvislou snehovou vrstvou v celej dĺžke a bola aspoň 1 x za posledných 24 hodín upravená snežným pásovým vozidlom (SPV)

2) Dobré – zjazdovka je pokrytá dostatočnou a súvislou snehovou vrstvou, s minimálnym počtom vydratých miest a bola aspoň 1 x za posledných 24 hodín upravená SPV.

3) Obmedzené – na zjazdovke sú miesta bez snehu, no dá sa súvislo zlyžovať bez nutnosti vyzúvania lyží od hornej až k spodnej stanici prepravného zariadenia. Trať nebola upravená SPV pre jej nedostatočnú snehovú vrstvu alebo nevhodné podmienky na jazdu SPV.

4) Nevhodné – zjazdovku nie je možné zlyžovať súvislou jazdou

Touto klasifikáciou sa oháňajte, ak máte pocit, že vás niekto škaredo (ale naozaj veľmi škaredo a vedome) zavádza. Inak je lyžovačka veľmi subjektívna aktivita a človek s dobrou náladou si ju obvykle nenechá detailami pokaziť.

„Haló, dobrý deň, máte už otvorené?“

Bolo by dosť nepochopiteľné platiť za web a nedať tam takéto závažné info. Možno žijete v pustatine a nemáte internet. Fajn, zavolajte nám. Majitelia internetu nájdu všetko, čo potrebujú vedieť (a čo je v lyžiarskej sfére považované za informačný štandard) cez jeden klik. A ten Fejsbúk tiež občas čeknite, je praktický.

Nepíšem to preto, že sme leniví zodvihnúť telefón. Píšem to preto, že vy nechcete hocijaké informácie. Vy chcete informácie z prvej ruky – najlepšie od majiteľa osobne. Lenže ak bude majiteľ dvíhať telefóny, nebudeme lyžovať – vo väčšine stredísk sú majitelia práve v ratráku, pri vleku, v kuchyni a starajú sa o tých, ktorí prišli osobne :)

Práve takýto súčet maličkosti vyháňa ceny smerom nahor. Áno, niektoré strediská na aktualizácie kašlú alebo na to nemajú prispôsobené weby. Ale ak sa k nim budete natláčať telefónom, nebudú mať dôvod to zmeniť. Zmenia to, ak pôjdete inam.

Všetky aktualizácie kdekoľvek na webe a rovnako telefón s kontaktom na Makovicu sú v rukách autorky tohto članku, snáď to bude akou takou zárukou obsahu.

„Prečo máte práve toto a nie iné?“ Prečo to robíte práve takto?“ „Prečo vôbec taká Makovica existuje a pre koho?“

No vidíte, konečne správne otázky ;-)

Makovicu ako značku sme založili pred 20timi rokmi, keď sme premýšľali, čím by sme sa doma uživili a nemuseli za prácou cestovať. Podarilo sa. Robíme to, čomu už časom celkom dobre rozumieme a čo nás baví a uživí. Preto vydržíme kadečo, bez tejto motivácie by Makovica fungovať nemohla, nie je to práca pre slabé povahy, ani pre špekulantov.

A pre koho?

Pre ľudí s podobnými hodnotami, ako sú naše. Ak ste dočítali až do trpkého konca, pravdepodobne pre takých ako Vy.


ps:  Zabudla som na niečo? Máte otázku? Napíšte do diskusie.

stolicky_male